تبیان، دستیار زندگی
نا امنی محیط شغلی برای برخی از زنان شاغل اگر چه پدیده جدیدی نیست ، اما تعریف نشدن امنیت زنان شاغل در دستگاه امنیتی جامعه و اجبار بسیاری از آنان به داشتن شغل و درآمد ، وضعیتی مخاطره آمیز را در برخی از محیط های كاری حاكم می سازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان به دنبال امنیت نداشته


نا امنی محیط شغلی برای برخی از زنان شاغل اگر چه پدیده جدیدی نیست ، اما تعریف نشدن امنیت زنان شاغل در دستگاه امنیتی جامعه و اجبار بسیاری از آنان به داشتن شغل و درآمد ، وضعیتی مخاطره آمیز را در برخی از محیط های كاری حاكم می سازد.

نگاهى به وضعیت زنان شاغل در خانواده

تحقیق انجام شده در مورد آگهی دهندگان برای استخدام زنان در مشاغل غیر دولتی حاكی از آن است كه فقط 32 درصد آگهی دهندگان خواهان كار مشروع زنان بوده اند . عواقب خطرناك این پدیده ، به دلیل پنهان بودن كیفیت حضور زنان در این مشاغل و ظاهر سالم شغل است كه در قالب قراردادهای مرسوم بین كارگر و كارفرما نمود می‌یابد و این وضعیت را خطرناكتر از موقعیت نشان می دهد كه زنان خیابانی یا زنانی كه در معرض سقوط به پرتگاه فساد هستند با آن مواجه می شوند. چرا كه سكونت و امكان ثبات برای اینان زمانی متغیر و موقتی است ، اما در پدیده پر ضرر محل اشتغال زنان ، این وضعیب مخاطره آمیز گاه تا سالها به طول می انجامد.

زنان به واسطه شغلشان كه باید هر روز در آن حضور داشته باشند یا به صورت شبانه روزی استخدام می شوند با مشكلات عدیده ای مواجه هستند. امروزه بخشی از زنان و دختران جامعه ما با معضلی فراگیر با عنوان «ناامنی در محیط شغلی » روبرو هستند.

به این معنی در جامعه ما اگر زن بخواهد به دلایل مختلف اقتصادی مستقل باشد و براساس تلاش خود كار كند، امنیت كمی دارد، یا باید به خاطر فشار مالی ، به خواسته برخی از كارفرمایان تن دهد یا فشار مالی را با تمام عوارض روحی و روانی اش تحمل كند. مطالعات نشان می دهد كه امنیت زنان كشور بسیار كمتر از آن حدی است كه به نظر می رسد. عواملی چون فقر مالی و فرهنگی ، بی سوادی، بی سرپرستی ، بی اعتباری زنان فاقد سرپرست در جامعه ، عدم تطابق نیازها و خواسته های انسانی بین افراد ، عدم رعایت حقوق زن در عرف اجتماع ، آگاهی مردان از فقدان پیگردهای مۆثر قانونی برای مزاحمتها و ناامنی زنان ، از این مقوله است . این زنان در ابتدا برای كار در مۆسسات غیر دولتی اقدام می كنند، اما واقعیت این است كه شرایط اكثر كارفرمایان نا عادلانه تر از آن است كه فكر می كنند.

در نظامهای حقوقی، زمانی كه صحبت از امنیت می شود ، منظور ، امنیت مردم است ، روشهای حقوقی ، ساختارهای تشكیلاتی حكومت همگی به گونه ای ترسیم می شود كه نتیجه كار امنیت جامعه باشد. در این وضعیت و نگرش ، مقوله امنیت زنان مثل امنیت كودكان و سایر اقشاری كه به لحاظ شغل و حرفه شان در معرض خطرات اجتماعی قرار می گیرند مهم است

دختر 22 ساله ای كه برای پرستاری كودك در منزلی اقدام كرده بود می گوید: صاحبخانه كه مردی 35 ساله بود و از همسرش جدا شده بود بدون اینكه از من در مورد روانشناسی كودك و تعلیم و تربیت آن از سئوالی كند ، فقط به ظاهرم توجه داشت.

نگاهى به وضعیت زنان شاغل در خانواده

شهربانو امانی ، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، در این زمینه می گوید: هیچ نهادی برای كنترل مۆسساتی به عنوان كاریابان برای منشی گیری ، پرستار بچه ، كارزنان در خانه هم وجود ندارد تا متولی امر و پاسخگوی حمایت آنان باشد، و با توجه به اینكه بسیاری از زنان به كار در اجتماع علاقه دارند و شرایط اقتصادی مزید بر علت است لذا لازم است مۆسسات مذكور، با آگاهی و شناخت كامل دختران را به كارفرمایان معرفی كنند. از سوی دیگر وضعیت زنان مطلقه در این خصوص بسیار اسفناكتر است . غالبا وقتی زنی از همسرش جدا می شود ، در خانه پدر و برادر جایی ندارد، برای حمایت از این گونه زنان كه بسیاری از آنان در اینگونه مشاغل با هتك حرمت مواجه می شوند ، و برای حفظ آبروی خود حتی شكایتی به هیچ مرجعی نمی كنند، چه نهادی باید پناهگاه او باشد؟

وی می گوید : مۆسساتی كه كارمندان را می فرستند لازم است هم خود آموزش ببینند و هم آموزش دهند. در این میان تعهدات لازم اخلاقی و مالی نه فقط از متقاضی كار بلكه از كارفرما نیز حاصل شود. وی اضافه می كند: با چنین تفاسیری هیچ مۆسسه ای لازم نمی بیند دختر جوان بی تجربه ای را به خانه ای برای پرستار كودك بفرستد. در حالی كه خود هنوز مادر نشده است. چرا باید كارفرما فقط ضامن و اعتبار و چك و سفته و اثر انگشت از كارگر بگیرد؟

محمد شریف ، استاد دانشگاه، درباره امنیت اجتماعی زنان می گوید. در نظامهای حقوقی، زمانی كه صحبت از امنیت می شود ، منظور ، امنیت مردم است ، روشهای حقوقی ، ساختارهای تشكیلاتی حكومت همگی به گونه ای ترسیم می شود كه نتیجه كار امنیت جامعه باشد. در این وضعیت و نگرش ، مقوله امنیت زنان مثل امنیت كودكان و سایر اقشاری كه به لحاظ شغل و حرفه شان در معرض خطرات اجتماعی قرار می گیرند مهم است . پیشینه اجتماعی ما نشان می دهد كه امنیت زنان در این نظام امنیتی درست در جامعه ترسیم نشده و در مواردی هم كه پایگاه حقوقی ترسیم شده ای از امنیت اجتماعی زنان وجود دارد، درست اجرا نمی شود.این نقیصه یك علت كلی دارد و آن هم محدود شدن مفهوم امنیت به امنیت حكومت است ، نه امنیت جامعه. وی نقض امنیت زنان در جامعه را در وهله اول میراث تلقی غلط از امنیت می داند و می گوید : وضعیت زنان تحت تاثیر كاستی های دیگری هم هست كه امنیت آنها را تا حدی یك فاجعه كاهش می دهد كه معلول و عوامل جامعه شناختی و اقتصادی است .

وی می افزاید : زنان جامعه ما قربانیان بی دفاع ناهنجاری اقتصادی جامعه هستند و چون امنیت زنان بطور خاص جایگاهی در نظام تأمینی كشور ما ندارد، زنان مجبورند به گونه ای با این معضل مبارزه كنند و در بیشتر مواقع برنده این بازی نیستند .

بازنگری قانون کار به منظور امنیت زنان در بخش خصوصی

زنان کار

پروین هدایتی گفت: با کمک مسوولان وزارت کار در حال بازنگری قانون کار هستیم تا بحث امنیت زنان در محیط‌های کاری را لحاظ کنیم؛ چراکه چیدمان و انگیزه بخش خصوصی بر روی بحث سود است.

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در مورد دختران شاغل منشی و بازاریاب در موسسات خصوصی و مشکلات آن‌ها از قبیل حقوق‌های پایین و درخواست‌های نامشروع گفت: در حال حاضر در تعاملی که با حوزه مشاور وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی داریم؛ سعی داریم اصلاحیه‌ها و مواردی را در قوانین کار لحاظ کنیم تا به وضع خانم‌هایی که در موسسات خصوصی مشمول قانون کار هستند، رسیدگی کنیم.

هدایتی افزود: تمام قوانین و مقرراتی که در حال حاضر تنظیم و تصویب می‌شود در حوزه بخش دولتی است و این مساله مطالبه‌ای برای افرادی که در بخش خصوصی هستند، ایجاد می‌کند.

با کمک مسوولان وزارت کار در حال بازنگری قانون کار هستیم تا بحث امنیت زنان در محیط‌های کاری را لحاظ کنیم؛ چراکه چیدمان و انگیزه بخش خصوصی بر روی بحث سود است و نباید به گونه‌ای باشد تا حضور در برخی مشاغل برای زنان خطرآفرین شود. بحث امنیت زنان در محیط‌های کاری به طور قطع از قوانین و مسایلی هست که می‌‎توانیم در این حوزه دخالت کرده و امنیت‌ها را پیش بینی کنیم.

از سوی دیگر، معاون خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری، با بیان این که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در نشست راهبردی، تامین امنیت زنان شاغل و عدم اختلاط زن و مرد در محیط های کاری بود گفت: خوشبختانه این موضوع در ادارات دولتی لحاظ می شود اما در محیط های خصوصی چندان به این موارد حساس نیستند

در جامعه ما اگر زن بخواهد به دلایل مختلف اقتصادی مستقل باشد و براساس تلاش خود كار كند، امنیت كمی دارد، یا باید به خاطر فشار مالی ، به خواسته برخی از كارفرمایان تن دهد یا فشار مالی را با تمام عوارض روحی و روانی اش تحمل كند

وی با بیان اینکه در محیط های کاری خصوصی امنیت زنان با مشکل مواجه بوده و اختلاط بیش از حد میان زن و مرد در حال گسترش است افزود: به دنبال تمهیداتی هستیم تا در بخش خصوصی امنیت لازم را برقرار کنیم. به گفته معاون امور خانواده مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بخش خصوصی شرایط خاص خود را دارد و کارفرما در برابر سرمایه‌گذاری‌ خود، به دنبال سود است و این نکته ممکن است که بخش خصوصی را تحت الشعاع قرار دهد.

سجادی در ادامه با اشاره به اینکه تصویب قوانین حمایتی برای تامین امنیت اشتغال زنان در بخش خصوصی ضروری است تاکید کرد: برای حمایت از زنان شاغل در بخش خصوصی باید بتوانیم به قانون کار ورود پیدا کنیم.

فرآوری:نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: برنا/خبرگزاری مهر/ویستا

مطالب مرتبط:

سونامی سرطان با مواد آرایشی تقلبی  

کافی است زنان رضایت دهند

اجبار چادر چه بر سر ما می‌آورد؟